tisdag 29 april 2008

Rabarberchutney - underbar till grillat!!!

Foto: Pottery Barn

Nu skall ni få ta del av ett helt underbart recept på rabarberchutney. Själv får jag ganska mycket rabarber och även om rabarberpajen jag visade tidigare är god, så kan det bli lite för mycket även av den till slut...
Den här chutneyn kan man göra även med frysta rabarber. Den passar helt perfekt till grillad kyckling, fläskfilé och även till nötkött. Tro inte att den blir sur, den blir lite i smaken som mango chutney, fast mycket goooodare.
Man kan lätt öka mängden om man vill göra mer, för eftersom den kan förvaras i kylen ett bra tag så kan man ha den på lut även för oväntade gäster! Häll den då bara i en burk med tättslutande lock!

Rabarberchutney
500 g rabarber
1 tsk ingefära
5 dl socker
2 st rödlökar
1 1/2 msk ättikssprit 24%
3/4 dl vatten
1 1/2 msk curry
2 tsk salt
2 tsk spansk peppar
6-8 torkade aprikoser

Gör så här:
Skär rabarbern i ganska små bitar och hacka rödlöken fint. Riv ingefära om den är färsk. Kika rabarber, lök, ättikssprit och vatten i ca 10 min. Lägg i övriga ingredienser och låt allt koka i 30-40 min. Rör mycket under tiden!
Låt svalna innan servering!

13 kommentarer:

Galleri Hönshuset sa...

Hej
Vilka härliga bilder du visar oss. Jag är alldeles ny här i blog världen så dig har jag inte träffat på förut. Läste att du har tvillingar, jag har själv en tvillingsyrra- enäggstvillingar-,så jag är lite avis på dem som får tvillingar. Jag vet hur fantastiskt det är o ha en tvilling. Dig ska jag besöka igen. Ha det gott. Pirre

Marie/Mison sa...

Jag ska absolut prova chutneyn när vår rabarber kommer upp. Här uppe hos oss är det någon vecka kvar - även om det varit 15 grader varmt i ett par dagar.

Christopher sa...

Har kört chutneyn till några gäster och de var väldigt nöjda. Andvände den till en indisk 7 rätters middag

Anonym sa...

Hittade din blogg när jag sökte på rabarberchutney. Lånade ditt recept och kreddade dig. Ska bli spnnande att pröva det - i en kycklingrätt jag brukar göra, ha i istället för mango chutney. Kul att hitta nya recept till rabarbern för paj kan man ju inte allena leva på.

/Kolonistan

http://kolonistan.wordpress.com

Heléne Kihlström sa...

Receptet är helt fantastiskt! Jag har en rabarberplanta som nu har gett mig 5 liter chutney och några liter sylt. Chutneyn passar till det mesta och blir bara godare när den får stå till sig lite. En perfekt present att ha med sig nu i sommartider!

Åsa sa...

hejsan! Jag har testat göra chutney av ditt recept. Jag upplever att det blev lite löst, blir din det också, eller tjocknar den till sig med tiden? Tack på förhand. Mvh Åsa Johansson

emma sa...

Åh, det här är ett toppenrecept, jag kokar precis för andra gånger för i år. Jag tycker det är gott till det mesta som det är och blandar den gärna med crème fraîche som en kall sås till tex sallad. Måste nog tipsa om receptet på min blogg :)

Malin sa...

Tack för ett riktigt bra recept. Jag bjöd på det till midsommarfesten och samtliga 50 gäster älskade den!

emma sa...

Dags för det årliga koket!

Unknown sa...

Helt klart den godaste chutneyn!!!

yanmaneee sa...

100% real jordans for cheap
lebron 16
longchamp handbags
lebron 17 shoes
jordan 12
longchamp
nike huarache
lebron 15
buy christian louboutin
ferragamo belts

Unknown sa...

Gör för 3:e året nu. Så god till - allt!
Ibland blandar jag den med cremefresh, som en slags kall sås, blev glad när jag läste någon annan som gjort samma

sloonat sa...

n3s10n5u01 k3q90b3c16 q8q28r0e28 v6b71a2y37 t4f52n3l18 h5q01u4h73