torsdag 21 augusti 2008

Runt bord - var kan man köpa ett?

Foto: Vårt kök
Foto: Blocket o IKEA

Foto: Mio

Foto: Mio

Jag håller på och funderar mycket på vilket bord jag skall ha i mitt kök sen, när allt börjar bli klart. Jag skulle så gärna vilja ha ett runt stort bord med diameter 150-160 cm. Problemet är bara priset och var man kan hitta ett. Matgruppen "Wilma" från Mio är ju jättefin, men dyr, och kanske inte helt praktisk för en småbarnsfamilj att ha i köket. Likaså underbara Folke med snurrande granitskiva, helt fantastiskt bord, men tänk om sönerna sätter igång och hacka med skeden i ett sånt bord...ojojoj.
Men sen har jag funderat mycket på att köpa ett begagnat furubord från blocket. Hittade detta "fynd" som ni ser överst häromdagen. ø150 cm i diameter. Benen långt inskjutna så man får gott om plats runt om. Tänk er detta i ordninggjort. Jag menar för de summorna vi talar om kan man ju lätt lämna in bordet till en professionell lackerare och måla det helvitt. Eller varför inte lämna till en möbelsnickare och fräsa ner en granitskiva i mitten, om än kanske inte i snurrmodell? Det finns ju åtskilliga tusenlappar att lägga på hantverkare. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag vill göra. Har funderat på vitlaserat med liknande stolar till, grå-laserat eller kanske heltmörkbetsat med svarta stolar till, eller kanske så enkelt som helt vitlackat med IKEA stolen Ingolf till. Vad tror ni? Någon som har ideer på vad man skall göra. Ideer mottages tacksamt!!!
.
I am still wondering a lot, what to do with our kitchen table. I really would love to have a big, round table diameter 150-160 cm. I have found two round tables on the market. At least if they should be big ones. Mio have two, Wilma and Folke. Both of them are very expensive though, and what if our boys starts hammering with the spoon in such a table....
Then I found the wooden table on a site selling used products. I can buy this for a bargain, put quite a lot of money on a carpenter who cuts i in the middle and inserts a granite disc, or why not leave it to a professional painter and have it white painted or white/grey washed. The ideas are many, but I can't seem to end up with a decision. What do you think. Any ideas, please leave a comment. The top picture shows our kitchen layout. The round table should be right in front of our 6 big windows. I think it would fit just perfectly. What do you think?

4 kommentarer:

ANETTESHUS.COM sa...

Hei!

Det ligger en award til deg inne på siden min!

Klem:)

Mange fine bord! Jeg synes det fra Mio er flott!

Galleri Hönshuset sa...

Hej tjejen. Har du också "bord problem"? ;) Jag tycker också att många av dem borden jag har hittat är alldeles för dyra. Så blocket fyndet skulle jag helt klart satsa på. Jag är ute efter ett ovalt, ganska stort bord..... Jag fortsätter o leta. ha det gott. Kram Pirre

Unknown sa...

Gå in på Snickis- googla på det så hittar du, där kan du beställa helt eget bord!!

wheigh sa...

w4m99m9t41 o8n08c3l18 v2g69g2i87 q0t50q4r47 v0w33m3j22 k6j65l9w36