måndag 1 september 2008

Tvillingar - att ha dem i magen...

I avvaktan på uppdaterade bilder från bygget så tänkte jag skriva lite grann om hur det var att vänta och få tvillingar. Från början hade jag nog tänkt att det skulle handla en hel del om barn på den här bloggen, men sen rullade bygget igång och allt annat lades åt sidan.

Hur som helst. Ovan är ett ultraljud från v 11. I detta läget ser man tydligt att det är två små knoddar där inne, även om läkaren var lite tveksam om båda levde - hemska tanke. Men som tur var levde båda två och efter 36 mödosamma veckor med foglossning och fruktansvärd klåda så började de små liven att röra på sig där inne.
Allt började i v32, då vi var inne på en rutinundersökning med ultraljud för att mäta tillväxten. Man måste ju göra det när det är 2 barn eller fler i magen. Med ett barn räcker det ju att mäta magmåttet från livmoderbotten till överkant livmoder. Men som sagt, med 2 går det ju inte, för man måste ju veta att båda har samma tillväxt och att inte en växer på den andres bekostnad. I vårt fall gick det mesta i graviditeten helt ok. Grabbarna låg i var sin hinnsäck och hade var sin moderkaka, vilket gjorde att var och en kunde "ta för sig" av käket i sin egen takt. Hur som helst i v32, märkte min läkare att jag var 4cm öppen, så det blev en snabb färd till sjukhuset där jag till min fasa blev inlagd i 3 veckor. Tröstade mig med orden att för varje dag man ligger FÖRE förlossningen så sparar du 2 dagar på neonatalavdelningen. Men med en liten tjej hemma på 2,5 år så var längtan oerhörd. Det kändes som att sitta i fängelse. Eftersom jag hade sån hosta så fick jag ju dessutom hålla mig på rummet hela dagarna. Läste en del och gjorde lite pärlhalsband men guuud vilken tristess. Men så i v36 så fick jag åka hem. Skulle de komma nu så fanns ingen direkt fara för deras liv, även om sjukhuset trodde det skulle gå väldigt fort. På lördagen satt vi hos några grannar och när klockan blev 24 och vi skulle gå hem kunde jag knappt ta mig från dörr till dörr. Det verkligen kändes att något hade hänt. 5 min efter att vi kommit hem gick vattnet. Maken fick smått panik och jag måste väl erkänna att jag blev lite småstressad också. Mycket pga att de sagt på BB att det kunde gå så fort. Men icke, efter 6 timmar på förlossningen så kom läkarna på att M som låg längst ner hade hamnat med huvudet på sned och på så sätt blockerade "utgången". Läget blev lite småkritiskt när hjärtljuden på H som låg som nr 2 i magen gick ner. Så det blev ett akut kejsarsnitt. Det gick verkligen jättebra. Jag var hyfsat vaken hela tiden, om än lite yr i bollen. Till min förtjusning för jag se pojke 1 och pojke 2, härligt kladdiga men fullt friska! Tack vare min vistelse på sjukhuset så behövde de bara ligga i värmebädd i 1 dag, sen kunde de till och med klara sig utan den.
M vägde 3150 g och var 49 cm lång och H vägde 2560g och var 47 cm lång, så de var inte jättesmå.
Nästa gång skall jag försöka berätta hur jag klarade vardagen med 1 trotsig 2,5 åring samtidigt som jag skulle dubbelmata tvillingarna. Men det får som sagt bli en annan gång...
.
In this post I will try to tell you a little about expecting and giving birth to twins. This was really something that I intended this blog to be about too, but then the new house extention started, and after that that is what occupies my brain almost all the time...
The ultrasound picture above shows you my sons in week 11. In this stage, the doctor was a little bit suspicious if both were living or if one of them was dead - dreadful thought...But luckily enough both of them were alive and kicking. Most of my pregnancy were ok, but in week 32 I caught a bad cold and with a lot of coughing I almost squeezed them out of me unintentionally. I therefore had to spend almost 3 weeks in the hospital. In week 36 the labour started. After 6 hours of hard work, the doctor noted that twin no 1 was lying with his head tilted, so that he could feel his ear. With twins there is no space to try to change the position, so we had a cesarean section. Everything went very well and soon I had two wonderful sons lying on my chest. M weighed 3150 g and was 49 cm long. H weighed 2560g and was 47 cm long.
Next time I will write some regarding how to cope with twins + a 2,5 year old girl. How to feed them both at the same time etc...but that will have to be another day...

Inga kommentarer: