måndag 29 september 2008

Tapeter eller målat...


Foto: Sandbergs

Helgen har passerat med stormsteg. Det är så synd att tiden skall gå så fort när man är ledig. Hemma har golvvärmen blivit lagd i befintliga delen av huset, så nu går det finfint att passera utan att riskera trampa rakt ner i torpargrunden…
Har kollat en del på olika tapeter och funderar och funderar…
Jag vill ju köra en mix av skandinavisk ljus stil och New Englandstil i huset.
Släpade hem en massa tapetprover i förra veckan och har nu bläddrat o bläddrat. Jag älskar verkligen Sandbergs tapeter och har hittat dessa två, Sophie och Verner.
Funderar på en av dem som fondvägg i vårt vardagsrum. Från början skulle vi ju haft skiffervägg, men maken backar lite på det, tyvärr. Synd, för jag tror nog det skulle varit snyggt.
Vardagsrummet kommer vara ljust, vita väggar och så ekgolv. Soffan hade jag tänkt gråmelerad. Men så såg jag den vackra tapeten Sofie från Sandbergs. Brun härlig färg, med guld i blompistillerna. Soffan skulle man ju kunna ta brunmelerad istället, men då bryter jag ju färgstilen jag var helt överens med mig själv om. Dessutom passar ju inte blommiga guldtapeter med den ljusa skandinaviska stilen. Vad fasen skall jag göra? Samtidigt kan jag känna att det inte är speciellt snyggt att hänga en jätteplatt-tv som maken (givetvis) vill ha, på en vit vägg, snacka om markerad tv? Med min blommiga tapet försvinner den ju lite i bakgrunden. Äsch jag vet inte, vad tycker ni? Skall jag bara måla den gråmelerad, eller kanske ta någon grå tapet med struktur? Om någon vänlig själ har bra länkar till tapeter / färger som passar i New Englandstilen skulle jag vara så glad!!!
.
The weekend has passed so quickly. It’s a pity time is running so fast when you are off from work. Last week I collected some wall paper samples. I simply love the Scandinavian bright style with a mix from New England. So I was thinking of white walls, oak floor and some grey tiles in the bathroom / hallway. I love the wallpapers from Swedish Sandbergs and I found two nice ones, “Sophie” and “Verner”. The problem is that I don’t think they will match the style I had in mind. Of course, my husband wants a GIGANT black flat screen TV on the wall, and to have one of those monsters on a white wall would be very bad I think…The Sophie wallpaper will hide it better. What do you think?! I am so confused. I somebody have nice wallpaper links that fits the New England style, I would be so happy!!! Please leave your comments!!!

4 kommentarer:

HemmaFABRIKEN sa...

Hej!
Jag är helt inne på samma stil som dig... en underbar mix av skandinavisk ljus stil och New England.
Vi ska också tapetsera om just nu, det är ju supersvårt att välja. Har nog tyvärr inga bra tapetlänkar men jag har nog bestämt mig för färgskalan vitt (väggarna) ev. fondvägg i ljusgrått samt vita, gråa och svarta detaljer i rummen. Skönt med en neutral bakgrund, har saknat det, så kan man leka lite med textiler efter humör och årstid istället.
Tack för inspirationen!
Kram

ColonialEast sa...

Hej! Tack för tipset att ta upp golvet i blästringen. Inte tänkt på det men du har helt rätt - ska absolut överväga!! Jag mailar dig priset på kommoden. Hoppas jag hittar en mailadress på din blogg.

ColonialEast sa...

Nu hittade jag ingen mailadress. Kan du inte maila mig i stället. Mailadressen står i högerkolumnen.

ColonialEast sa...

Har du kollat Ralph Laurens tapeter. De har en del snygga randiga om man gillar det. Men de har även en hel del som bara är för mycket tycker jag.